Zappos komt met een opmerkelijk initiatief: de webshop biedt zijn klanten de optie om slechts één schoen te kopen, of een paar in twee verschillende maten.
Inspelen op vraag van consumenten
De eerste tests van de nieuwe service zijn dinsdag van start gegaan, meldt ABC News. Ze zijn in de eerste plaats gericht op mensen met een handicap of met verschillende voetmaten, maar ook op al wie zich in de steek gelaten voelt door de traditionele schoenindustrie. Sinds jaar en dag verkoopt die industrie enkel schoenen per paar en in dezelfde maat.
Volgens Zappos vragen shoppers al veel langer naar de nieuwe optie, maar werden de verzoeken sterker in 2017, toen het bedrijf Zappos Adaptive lanceerde. Op die website verkoopt de Amerikaanse retailer enkel kledingstukken en schoenen die makkelijk aan en uit te trekken zijn, een dienst gericht op mensen met een fysieke beperking.
Goedkoper
Aan de test werken grote merken als Converse, New Balance en Nike mee. Het aanbod zal aanvankelijk beperkt zijn tot een tachtigtal stijlen en kleuren. Het is wel de bedoeling om het aanbod in de toekomst verder uit te breiden. Wie slechts één schoen koopt, zal minder betalen dan voor een paar: de prijzen zouden tussen 16 en 75 euro liggen.
Voorlopig koopt Zappos zelf de schoenen nog steeds per paar aan: het bedrijf hoopt de producenten op termijn te kunnen overhalen om de schoenen per stuk te verkopen, maar dat kan uiteraard alleen indien de test succesvol blijkt.