De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.
Sterke finish
De totale omzet van Zalando voor het voorbije boekjaar komt uit op een bedrag tussen 4,48 miljard euro en 4,5 miljard euro, een groei van iets meer dan 23% ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit de voorlopige cijfers van het Duitse bedrijf. Zalando mikte op een omzetgroei tussen 20 en 25 procent en voldoet dus aan de eigen verwachtingen.
Bij de winstcijfers heerst er echter een ander verhaal: daar verwachtte de moderetailer een winstmarge tussen 5 en 6%, maar met een bedrijfswinst tussen 209 en 222 miljoen euro moet het tevreden zijn met een marge tussen 4,7 en 4,9%. Een jaar eerder was dat nog 5,9%.
“We zijn sterk gefinisht dit jaar, ondanks een moeilijke maand oktober. We hebben onze groeibeloftes in 2017 waargemaakt en we zijn opgewonden om ook in 2018 en daarna verder te gaan op dit pad”, zegt co-CEO Rubin Ritter. In het vierde kwartaal haalde Zalando een omzet tussen 1,32 en 1,35 miljard euro, een groei van 21,2 tot 23,2%. De bedrijfswinst landt daarbij tussen 107 en 120 miljoen euro, goed voor een marge van 8,1 tot 8,9%.
De volledige cijfers voor het voorbije boekjaar, en de vooruitzichten voor het komende jaar, verschijnen op 1 maart.