Modeplatform Zalando hertekent zijn structuur: voor het eerst wordt een Chief Operating Officer aangesteld. Er komt ook een nieuwe financieel directeur. De nieuwe structuur moet de Duitse retailer helpen sneller te groeien.
Eigen logistiek en kredietsysteem
Vanaf 1 maart 2022 ziet de directie van Zalando er flink anders uit: de Duitse modemarktplaats creëert de rol van operationeel directeur (COO), een nieuwe functie die nodig zou zijn voor de verdere groei van het bedrijf. De eerste die die rol mag gaan invullen is David Schröder, al sinds 2010 bij Zalando werkzaam en sinds 2019 deel van de directie als financieel directeur.
De taken die Schröder moet opnemen, maken meteen enkele van Zalando’s grootste prioriteiten duidelijk. Zo wil het platform zijn Europese logistieke netwerk gaan vergroten, het eigen kredietsysteem ‘Buy Now Pay Later’ verder ontwikkelen en nog meer inzetten op de rechtstreekse verkoop door partners. Zalando wil dat merken en partners “via een verscheidenheid aan kanalen” direct aan de consument kunnen verkopen. Het gaat dus wellicht om een nog verdere integratie van onlineverkoop met fysieke winkels.
In maart treedt ook Sandra Dembeck in dienst als financieel directeur, ter vervanging van Schröder. Zij komt over van het foodservicebedrijf Compass Group, waar ze al financieel directeur was. Dembeck moet mee de ambitie gaan waarmaken om in 2025 meer dan dertig miljard euro in verkoopvolume (dus alle omzet, ook van partners) te realiseren.