De Duitse online modewinkel Zalando wil een voorbeeld nemen aan bedrijven als Coolblue en Amazon, en in de toekomst ook eigen winkels openen. Die winkels moeten dan vooral dienen als een groot uithangbord voor de webwinkel.
Beperkt aantal
Het is dus niet de bedoeling dat er een volledige Zalando-winkelketen wordt uitgebouwd: het Duitse bedrijf mikt eerder op een aantal grote winkels in steden als Parijs, Londen en Berlijn. “In grootsteden hebben we grote fans, die veel tijd bij ons doorbrengen en ook veel bestellen”, zegt CEO Rubin Ritter aan het Duitse Manager Magazin. “Voor hen kan het best interessant zijn om onze merken ook offline aan te bieden.”
Het zouden echter niet de eerste offline stapjes zijn voor Zalando: in juni 2015 nam het al de modebeurs Bread & Butter over en sinds maart is het in bezit van basketbalketen Kickz, die al een klein winkelnetwerk heeft in Duitsland. Daarnaast heeft het ook al een fysieke outlet.
Ritter ziet daarnaast ook grote voordelen in 3D-printing. Hij denkt er zelfs aan om een fabriek te openen, waar kleine en middelgrote modemerken gebruik kunnen maken van de technologie. “3D-printing kan een belangrijk deel van ons bedrijf worden.”