Zalando beperkt de tijd die klanten hebben om een bestelling terug te sturen tot dertig dagen, in plaats van de vroegere honderd. Alleen geldt de nieuwe regel (nog?) niet overal…
90% stuurt snel terug
Vanaf morgen, 7 januari, past Zalando zijn retourbeleid aan. De kledingwebshop zegt te hebben “gemerkt dat meer dan 90% van onze klanten producten binnen de 30 dagen retourneert”. Een kortere retourtijd betekent dat artikelen sneller beschikbaar zijn voor andere klanten, waardoor het platform zijn voorraden ook kan beperken.
“Daarnaast biedt deze aanpassing de kans om nieuwe functies te testen die winkelen bij Zalando nog makkelijker maken”, zegt woordvoerder Gilbert Kreijger, zonder die nieuwe functies voorlopig te benoemen. De modemarktplaats is wel al een tijd bezig met AI-advies, onder meer met een chatbot en experimenten met een virtuele paskamer.
Opvallend: de aanpassing geldt wel voor Nederland, maar niet in België. Momenteel beperkt Zalando de retourtermijn alleen in Nederland, Duitsland en Italië. De e-commercereus belooft dat retourneren niettemin gratis blijft. “Zo kunnen klanten meerdere artikelen bestellen, thuis passen en alleen houden en betalen voor wat echt past en bevalt.”