Zalando lanceert voor het eerst een collectie aangepaste mode voor mensen met een handicap. De huismerken van het modeplatform bieden meer dan 140 stijlen aan, terwijl Zalando ook Tommy Hilfigers aangepaste collectie gaat verdelen.
Een Europeaan op vijf
Tegen 2025 wil Zalando een “echt inclusief assortiment en een inclusieve ervaring bieden” aan ondergerepresenteerde groepen. Daarom creëert de modemarktplaats met zijn huismerken – onder andere Zign, Pier One en Anna Field – nu een eerste collectie die is aangepast aan mensen met een beperking. Uit onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie blijkt dat één op de vijf Europeanen een (vorm van een) handicap heeft, argumenteert de retailer.
De collectie bestaat uit meer dan 140 stijlen aan kleding, schoenen en accessoires die inspelen op de behoeften van personen met een handicap. Het gaat dan onder meer om items die zijn aangepast aan zittend rolstoelgebruik, producten met gemakkelijke sluitingen of kledingstukken voor mensen die een gevoelige huid hebben. Het assortiment is vanaf nu verkrijgbaar in alle 25 landen waar Zalando actief is.
Zalando voegt in negen markten (waaronder België, Duitsland, Frankrijk en Nederland) ook de Adaptive-collectie van Tommy Hilfiger toe aan zijn assortiment. Dat is een pionier op het vlak van toegankelijke mode: in 2017 bracht het label als één van de eerste grote modemerken eigen aangepaste collecties op de markt.
Voor iedereen toegankelijk
Een specifieke Zalando-webpagina helpt klanten om de aangepaste mode te ontdekken en te shoppen. Om de collecties onder de aandacht te brengen, is ook een marketingcampagne gelanceerd waarin mensen met een handicap centraal staan. Zalando’s marketingservices hebben voor de Tommy Hilfiger Adaptive-collectie een begeleidende marketingcampagne opgezet.
“Ons doel is om het startpunt van mode te zijn dat voor iedereen toegankelijk is. We zien een tekort in het aanbod in de mode-industrie, want het vinden van modieuze aangepaste kleding is nog steeds een uitdaging voor mensen met een handicap”, zegt Sara Diez, VP Category Women and Private Labels bij Zalando. “We willen leren van de gemeenschap van mensen met een handicap en onze partners inspireren, om onze klanten met een handicap een betere ervaring te bieden en mode nog inclusiever kunnen maken.”