De Duitse online retailer Zalando zag in het derde kwartaal van 2016 zijn omzet opnieuw met meer dan 17% stijgen ten opzichte van een jaar eerder. Ook het aandeel mobiele bezoeken steeg opnieuw fors.
DACH-regio draagt winstgevendheid groep
In het derde kwartaal van 2016 steeg de omzet van Zalando met 17,1% naar 835 miljoen euro. In de Duitstalige regio steeg de omzet met 9,7%, terwijl er in de rest van Europa zelfs sprake was van een groei van 24,3%. Zalando haalt wel nog altijd meer dan de helft van zijn omzet uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.
Daarbij groeide ook de EBIT naar 19,5 miljoen euro. Een jaar eerder was er nog een verlies van 23,5 miljoen euro. Dat positieve resultaat werd volledig gedragen door de Duitstalige landen, aangezien er in de rest van Europa nog sprake was van een negatieve EBIT van 17,9 miljoen euro.
Ondertussen blijft Zalando groeien op mobiel vlak; in het derde kwartaal van 2015 bezocht 58,8% van de bezoekers het platform via een mobiel apparaat, in 2016 is dat al gegroeid naar 67%. In totaal kreeg Zalando 468,6 miljoen bezoekers over de vloer, ten opzichte van 393,9 miljoen een jaar eerder. Het aantal actieve klanten steeg dan weer van 17,2 miljoen naar 19,2 miljoen, waardoor ook het aantal bestellingen groeide van 13,8 miljoen naar 16,4 miljoen. De gemiddelde waarde van een bestelling daalde wel van 63,3 euro naar 62,8 euro.