Voor het eerst laat Zalando zijn befaamde gratis-politiek los: in Italië rekent de e-commercespeler voortaan verzendkosten aan voor kleine orders. Retourzendingen blijven voorlopig wel kosteloos. Een voorbode van meer?
Een eindig verhaal
Italiaanse klanten betalen sinds kort 3,50 euro verzendkosten voor bestellingen beneden de 25 euro. Dat is een opmerkelijke bocht in het commerciële beleid van de webshop, die immers groot werd dankzij gratis leveringen en retours. Of deze test snel uitbreiding kan krijgen naar andere markten, is niet meteen duidelijk. Volgens Zalando zelf gaat het om een bijzonder geval: de Italiaanse markt is minder matuur en shoppers bestellen er vaak slechts één stuk.
De beslissing roept wel vragen op: eerder deze maand publiceerde het bedrijf bloedrode cijfers, die het gevolg bleken van een te warme zomer en een te hoog aandeel retourzendingen. Om rendabeler te worden zal Zalando ervoor moeten zorgen dat het de gemiddelde besteding per bestelling verhoogt. Dat kan bijvoorbeeld via cross-selling en door sterker in te zetten op de nieuwe categorie schoonheidsproducten, maar ook het aanrekenen van verzend- en/of retourkosten is een optie. In navolging van Amazon Prime heeft de e-commercespeler bijvoorbeeld het klantprogramma Zalando Plus geïntroduceerd, met bijkomende diensten als stijladvies en snellere levering, in ruil voor een jaarlijkse bijdrage van 19 euro. Analisten zeggen al langer dat het heersende gratis-beleid in e-commerce een eindig verhaal is.
Retailexpert Gino Van Ossel verwacht dat de maatregel naar andere markten zal worden uitgebreid: “De omzet zal er niet onder lijden en de winst zal groter worden”, zegt hij aan De Tijd. “Zalando ontmoedigt klanten die bestellingen plaatsen waaraan het niets verdient.”