Retailplatform Zalando wil miljoenen klanten zijn virtuele paskamer laten uitproberen. Voor de test voorziet Zalando 22 verschillende jeans die klanten kunnen passen met behulp van hun avatar.
Speciale “Size and Fit” afdeling
Door het gebrek aan maatstandaarden voor jeans is het vaak een uitdaging om de juiste maat te vinden, wat leidt tot frustraties bij klanten en hoge retourkosten voor retailers. Zalando wil daar nu een mouw aan passen door klanten een avatar van zichzelf te laten creëren, waarna ze met een ‘heatmap’ kunnen zien waar een gekozen kledingstuk (te) strak of los zit.
De virtuele paskamer is ontwikkeld met een combinatie van pasmodellen en artificiële intelligentie. “We willen de industrie ondersteunen bij het verder toepassen van digitale 3D-ontwerpsoftware en workflows voor modeproductie. Met deze processen worden digitale assets gegenereerd die nodig zijn om een virtuele paservaring te kunnen schalen”, vertelt Stacia Carr, die bij Zalando verantwoordelijk is voor “size and fit”.
Er is een aparte virtuele paskamer voor personen met een mannelijke en met een vrouwelijke lichaamsvorm.