Ook Zalando heeft last van de coronacrisis: hoewel de modewebwinkel nog steeds uitgaat van een dubbelcijferige groei, liggen de verwachtingen nu een stuk lager dan bij het begin van het jaar.
Groeivertraging
Zalando rekent voor 2020 op een groei van het brutohandelsvolume van 10 à 20% en een omzetstijging die een fractie lager ligt. Begin dit jaar ging de retailer nog uit van een volumegroei van 20 tot 25% en een toename van de omzet van 15 à 20%, schrijft De AandeelHouder. Ook de winst zal wellicht lager uitvallen dan aanvankelijk voorzien: daar waar eerst gerekend werd op een bedrijfswinst van 225 tot 275 miljoen euro, stelt het modebedrijf nu een bedrag tussen de 100 en 200 miljoen euro in het vooruitzicht.
In het eerste kwartaal zag Zalando het brutohandelsvolume stijgen met 13,9% tot net onder de twee miljard euro. De omzet steeg met 10,6% en landde op 1,52 miljard euro. Het aantal actieve klanten groeide met 17% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Verlies
De maatregelen die heel wat landen in maart namen tegen het coronavirus veroorzaakten een dip in de vraag, stelt Zalando. Het bedrijf boekte een afschrijving van 40 miljoen euro op zijn voorraden, waardoor het een bedrijfsverlies van 98,6 miljoen euro optekende. In het eerste kwartaal van vorig jaar was er nog een bedrijfswinst van 6,4 miljoen euro.
In april zag Zalando de vraag echter weer aantrekken, waardoor de modewebwinkel toch vrij optimistisch blijft voor de rest van het jaar. Afgelopen maand nam het aantal nieuwe klanten op jaarbasis met 39% toe.