Zalando heeft met zijn “Order Exchange Service” een manier gevonden om het inruilen van een kledingstuk nog eenvoudiger te maken. Klanten kunnen via de dienst in één stap een kledingstuk terugsturen en het in een andere maat geleverd krijgen.
Oostenrijk
De service werd ontwikkeld op een Hack Week van Zalando, waar jonge ondernemers nieuwe ideeën voor de digitale markt kunnen ontwikkelen. Als ze goed worden bevonden door Zalando, dan krijgen ze extra financiering om het verder uit te werken.
De Order Exchange Service zal nu uitgetest worden in Oostenrijk. Wanneer een klant een product in de verkeerde maat heeft besteld, kan hij of zij dat aangeven op de website van Zalando. Enkele dagen later wordt dan de nieuwe maat aan huis geleverd en kan de klant het verkeerder artikel in retour meegeven aan de koerier. Klanten moeten dus niet langer eerst een artikel terugsturen, om dan pas daarna een nieuwe maat te bestellen. De dienst is – tijdens de testfase – bovendien gratis.
Zalando voegt zo nog maar eens een extra leveringsoptie toe aan zijn platform, terwijl het al gratis verzending en retourneren in verschillende vormen aanbiedt. Volgens sommige analisten zijn die gratis leveringen nochtans ten dode opgeschreven. Onderzoeksbureau ECC Köln meent dat we eerder in de richting van flexibiliteit zullen gaan, waarbij de klant bereid is om te betalen voor een levering waar en wanneer hij dat wil.