Tijdens de eerste drie maanden van 2019 heeft Zalando winst gemaakt. Daarmee presteert de online kledingreus een stuk beter dan verwacht.
Bedrijfswinst
In een korte handelsupdate op zijn website geeft Zalando aan dat het een kleine operationele winst verwacht voor het eerste kwartaal van 2019. Analisten gingen tot dusver uit van een verlies van om en bij de 10 miljoen euro. Zalando noemt geen exact bedrag in de update; de definitieve cijfers worden pas volgende maand bekend gemaakt.
In een reactie zegt CFO David Schröder tevreden te zijn met de prestaties van het eerste kwartaal, “die aantonen dat we focussen op een sterke aansturing. Deze resultaten zijn ook in lijn met de doelstellingen voor 2019 van Zalando.” Het bedrijf rekent voor dit jaar op een bedrijfswinst tussen 175 en 225 miljoen euro.
Zalando boekte in 2018 een totale omzet van 5,4 miljard euro, maar daar bleef onder de streep uiteindelijk maar een fractie van over: de kleding- en cosmeticawebwinkel realiseerde een bescheiden nettowinst van 51 miljoen euro. Het bedrijf groeit al jaren aan een duizelingwekkend tempo, maar heeft moeite om winst te maken.
Retourbeleid
Dat Zalando nu de verwachtingen overtreft, kan mogelijk te maken hebben met enkele maatregelen die het bedrijf begin dit jaar aankondigde. Zalando rekende tot dan geen verzend- of retourkosten aan, met als resultaat dat heel wat klanten ‘misbruik’ maakten van die service. Gelegenheidsjurken, zoals avond- en galajurken, worden sindsdien voorzien van een groot etiket met de vermelding ‘do not remove this tag’. Daarmee wil Zalando verhinderen dat gedragen kleding alsnog geretourneerd wordt.
De online kledingwinkel rekent sinds kort ook verzendkosten aan voor kleinere bestellingen in Italië. Wanneer het orderbedrag lager ligt dan 24,90 euro, komt er 3,50 euro bij.