Ondanks een stijgende omzet zag de Duitse webwinkel Zalando het bedrijfsverlies oplopen tot 55,7 miljoen euro voor het derde kwartaal. De warme zomer en te veel retours kostten het bedrijf een flinke duit.
Lange zomer, stijgende kosten
De slechte cijfers komen niet als een grote verrassing: het bedrijf stuurde in september al een winstwaarschuwing uit. De omzet steeg in het derde kwartaal weliswaar met 12% tot 1,2 miljard euro, maar die bleef daarmee toch ruim onder de analistenverwachting van 1,4 miljard euro. Winst zat er al helemaal niet in: het bedrijfsresultaat bleef steken op 55,7 miljoen euro onder nul.
Zalando verwijst naar de lange, hete zomer als belangrijkste oorzaak van de zwakke resultaten. Daardoor stelden vele consumenten de aankoop van winterkledij uit en liep de vraag sterk terug. Ook de afhandeling van de talrijke retourzendingen zorgde voor bijkomende kosten: het terugsturen van aangekochte goederen is gratis voor de klanten, maar zadelt Zalando wel met hoge kosten op. Zowat de helft van alle verkochte goederen wordt teruggestuurd en opnieuw verkocht, maar heel wat geretourneerde goederen gingen verloren door een slechte behandeling.
De lagere gemiddelde verkoopprijs van de producten zette verder druk op de winstmarge. In het derde kwartaal bedroeg een gemiddelde bestelling 57,5 euro, tegenover 62 euro tijdens dezelfde periode vorig jaar (-7%). Daartegenover stonden wel dat het aantal bezoekers (728,7 miljoen, +18%), het aantal actieve klanten (25,1 miljoen, +13%) en het aantal bestellingen (27,7 miljoen, +23%) flink bleven stijgen.
Vooruitzichten
Ondanks de slechte cijfers blijft Zalando hoopvol voor de rest van het jaar: het rekent op een sterk vierde kwartaal en gaat voor heel 2018 nog steeds uit van een omzetgroei van 20 à 25% en een bedrijfsresultaat (EBIT) tussen 150 en 190 miljoen euro. Co-CEO Rubin Ritter herhaalde ook zijn eerdere doelstelling om tegen 2020 de omzet te verdubbelen tot tien miljard euro.