Zalando is vorig jaar met een derde gegroeid en hoopt dit jaar op nog een vijfde meer bruto-omzet. Het modeplatform gaat voor een groter marktaandeel en wil ook voor niet-partnermerken de logistiek doen.
Kaap van 10 miljard euro
In 2025 wil Zalando een bruto-omzet (GMV of de som van alle verkopen) van dertig miljard euro bereiken, en het Duitse platform is goed op koers om dat te halen. Zelfs na het uitzonderlijke coronajaar 2020 boekte de e-commercespeler een bruto-omzet van 14,3 miljard euro vorig jaar, goed voor liefst 34,1% groei. De onderliggende omzet (wat Zalando er zelf aan verdiende) kwam uit op 10,4 miljard euro, 29,7% meer.
De groei ging wel enigszins ten koste van de winstmarge, die stokte op 4,5% en zo bijna een procent lager lag dan in 2020. Vooral in het vierde kwartaal ebde het corona-effect weg, verklaart COO David Schröder, waardoor de groei vertraagde. Klanten kochten ook iets goedkoper, onder meer door kortingsacties op het platform.
10 miljoen nieuwe klanten
Zalando kreeg er in 2021 niettemin meer dan tien miljoen nieuwe klanten bij, wat het totaal op 48 miljoen actieve klanten in 23 landen brengt. Vorig jaar ging het platform van start in zes nieuwe Oost-Europese markten, waaronder Estland, Letland en Slovenië. Het bedrijf is dan ook bevreesd voor de impact van de oorlog in Oekraïne en heeft een taskforce opgericht om getroffenen te ondersteunen. Zalando stelt in het land zelf geen mensen tewerk, maar werkt wel samen met een huismerkproducent in West-Oekraïne.
Zalando breidt verder zijn lidmaatschapsprogramma Zalando Plus uit. Begin 2022 hadden een miljoen klanten zo’n abonnement, wat vooral voor grotere klantentrouw zorgt. Plus-leden bezoeken het platform twee keer zo vaak en besteden drie keer meer: dat droeg ertoe bij dat een Zalando-klant vorig jaar gemiddeld 5,2 keer kocht. Tegen eind 2023 moet het Plus-programma in acht landen beschikbaar zijn.
Naar 10% marktaandeel
Voor 2022 rekent de Duitse groep op een volatiel jaar. Toch gaat het platform uit van een dubbelcijferige omzetgroei en denkt het beter te zullen presteren dan de Europese online modemarkt. Zalando richt zich bovendien steeds meer op marktaandeel. “Ondanks onze uitzonderlijk groeiparcours is ons totale marktaandeel nu 3%”, vertelt co-CEO David Schneider. Het bedrijf stelt zich nu tot doel om meer dan 10% van de hele markt te bedienen.
Om dat te bereiken, wil Zalando zich als logistieke partner gaan profileren. Vandaag heeft de groep al twaalf logistieke centra in zeven landen, tegen 2023 moeten daar nog vier zulke centra bijkomen. Het bedrijf heeft daarmee naar eigen zeggen de beste infrastructuur voor moderetail in heel Europa, en dat gaat het in de loop van dit jaar ook openstellen voor de buitenwereld.
Zalando als magazijn
Merkpartners zullen zo het fulfilmentnetwerk kunnen gebruiken voor hun eigen, rechtstreekse verkoopkanalen. Ook voor wat ze niet verkopen op het Zalando-platform zullen ze Zalando kunnen inhuren als logistieke partner en de magazijnen kunnen gebruiken. “Dat is ook goed voor de verduurzaming van de modesector”, meent Schröder: “Door alle voorraden samen te bundelen, haal je de inefficiënties uit de markt.”
Zalando wordt zo steeds meer een zuiver platform, dat merken ondersteunt, en steeds minder zelf een retailer: 30% van alle verkoop komt nu al van partnermerken en aangesloten zelfstandige boetieks. Op termijn moet dat de helft worden.