Outletwinkels worden belangrijker in het zakenmodel van Zalando: de twee nieuwe vestigingen die nog deze zomer de deuren openen, zijn de voorbode van meer.
Kortingen tot 70%
De avonturen van de onlineretailer in de fysieke wereld gaan verder: na de eerdere opening van enkele pop-upwinkels en de conceptwinkel Zalando Beauty Station in Berlijn, plant het bedrijf dit jaar nog twee outletstores te openen in Leipzig en Hamburg.
Net als de eerdere outlets in Berlijn, Frankfurt am Main en Keulen zullen deze winkels goed bereikbaar gelegen zijn in de stadscentra en hebben ze een oppervlakte van ongeveer 1.000 m². Klanten vinden er zowel huismerken van Zalando als designer- en merkproducten. In totaal gaat het om wel 20.000 producten en 500 verschillende merken. “We geven kortingen tot 70%, omdat het gaat om producten die we niet in de online winkel kunnen verkopen omdat ze bijvoorbeeld slechts in een paar maten op voorraad zijn of omdat er een knop ontbreekt,” verklaart algemeen directeur Dorothee Schönfeld van Zalando Outlets.
Voor Zalando blijft het onlineplatform de prioriteit, maar de outlets zijn een onmisbaar onderdeel in het bedrijfsmodel, benadrukt ze. “Hoe groter Zalando wordt, hoe groter de behoefte aan Zalando-outlets. De vestigingen in Leipzig en Hamburg zullen niet de laatste winkels zijn die we openen.” De winkels krijgen een stijlvol design met comfortabele, brede gangpaden, ruime pashokjes en zitgelegenheid. De vestiging in Keulen ontving recent een German Design Award.