De terugval van e-commerce na de pandemie treft nu ook Zalando: het Duitse modeplatform gaat “verschillende honderden” banen schrappen wegens een moeilijke economische context.
Organisatie vereenvoudigen
“Wij hebben besloten een programma te starten dat enkele honderden overheadfuncties in veel van onze teams zal schrappen”, melden co-ceo’s David Schneider en Robert Gentz in een update aan de medewerkers. “In de afgelopen jaren zijn sommige onderdelen van ons bedrijf te veel uitgebreid en hebben wij een mate van complexiteit aan onze organisatie toegevoegd die een impact had op ons vermogen om snel te handelen.”
Zalando kende een sterke groei in 2020 en 2021, toen de pandemie de e-commerceomzet wereldwijd aanwakkerde. Sinds 2022 is er echter een terugval en werd de economische context moeilijker. De afgelopen maanden heeft het bedrijf de aanwervingen al vertraagd en inspanningen gedaan om de organisatie te vereenvoudigen, maar dat volstaat niet. Details over het aantal ontslagen en de timing van de operatie kunnen de ceo’s nog niet geven. “Dit is een van de moeilijkste beslissingen die we hebben moeten nemen”, geven ze nog mee.