Na een jaar testen rolt Zalando ZEOS uit: het platform laat zo toe dat modemerken zijn logistiek netwerk gebruiken voor leveringen van hun eigen webshop. Onder andere Pepe Jeans maakt er gebruik van.
Multichannel-integratie
Met ZEOS kunnen merken en retailers hun producten naar een netwerk van twaalf Zalando-distributiecentra sturen, de logistieke service regelt dan de rest. Of de aankoop nu wordt gedaan op Zalando, de eigen webshop van het merk of zelfs een concurrerend platform zoals Amazon, maakt niet uit.
“Met slechts één integratie krijgen de merken toegang tot een pool van meer dan 40 vervoerders en zo’n 160 gelokaliseerde leverings- en retouropties in 23 Europese markten”, aldus B2B-vicepresident Jan Bartels. Zalando wil zo ook modemerken aanspreken die niet via het platform verkopen, terwijl bestaande partnermerken hun multichannelverkoop kunnen beheren binnen één geïntegreerd platform.
In oktober 2022 startte al een test met geselecteerde partners. Vandaag maken een dertigtal merken en retailers, zoals Pepe Jeans en het Poolse schoenenmerk Kazar, gebruik van de dienst.