Zalando wil dat zijn klanten minder kleren weggooien en investeert daarom in verschillende circulaire initiatieven, zoals een reparatiedienst en een platform voor textielafval.
Overgang naar circulair
Zalando stelt zich tot doel om in 2023 de levensduur van minstens vijftig miljoen modeartikelen te verlengen. Het Duitse modeplatform wil zo meewerken aan meer circulariteit in de modebranche, waarbij de huidige lineaire keten van maken, gebruiken en weggooien een cirkelbeweging wordt met hergebruik als vervanging van het einde.
Alleen moet elke stap in de cyclus worden herbekeken om dat te kunnen waarmaken. Kleding moet bijvoorbeeld anders worden ontworpen, afval beter gerecycleerd en de productieketen transparanter gemaakt. Daarom investeert Zalando nu ook in verschillende nieuwe bedrijfsmodellen en duurzame innovaties.
Terug naar de kleermaker
In de ontwerpfase probeert de moderetailer circulaire productcriteria te definiëren voor de hele sector en het circulaire aanbod binnen eigen huismerk ZIGN uit te breiden. De speciale collectie “redeZIGN for circularity” gaat van vijf naar vijftig artikelen. Elk product krijgt ook een eigen infopagina, waar klanten meer informatie vinden over de oorsprong, het onderhoud en hoe het kan worden ingeruild bij Zalando.
Vanaf 11 oktober start in de gebruiksfase een proefproject met onderhouds- en reparatieservices. In samenwerking met retail-app Save Your Wardrobe biedt Zalando klanten via een digitaal platform een reparatieservice voor kleding en schoenen. Consumenten kunnen daarvoor terecht bij geselecteerde lokale ateliers en kleermakers, maar voor het ophalen en terugsturen van herstelde artikelen zorgt de logistiekdienst van Zalando zelf. De service start in Berlijn en Düsseldorf, later komen er meer markten bij.
Afval beter onderscheiden
Zalando zet ondertussen ook verder in op tweedehands: sinds de lancering van tweedehandssectie Pre-owned in september 2020 is het aanbod vertienvoudigd van 20.000 tot nu meer dan 200.000 artikelen. “Volgens ons Attitude-Behavior Gap-rapport vindt meer dan 60% van de consumenten het belangrijk dat hun kleding een tweede leven krijgt en niet op de vuilnishoop belandt”, zegt duurzaamheidsverantwoordelijke Laura Coppen. “We hebben nog niet alle antwoorden, maar we werken met belangrijke vernieuwers in de sector samen om nieuwe oplossingen te testen en op te schalen om zo de overgang te maken naar een volledig circulair bedrijfsmodel.”
Om de cirkel te sluiten, investeert Zalando in recyclingtechnologieën. Op dit moment wordt volgens het platform maar 1% van de totale hoeveelheid kleding gerecycleerd. Een open-source platform voor textielafvalbeheer in samenwerking met Fashion for Good moet daar verandering in brengen: dankzij Near Infrared (NIR) technologie zal het textielafval bij sorteerders beter gekoppeld worden aan de juiste recyclers. Het bedrijf maakte pas al bekend ook te investeren in Infinited Fiber Company, dat een nieuwe vezel creëert uit textielafval.