De coronapandemie speelt Zalando op een onverwachte manier parten: de lat werd – naar eigen zeggen – vorig jaar zo hoog gelegd, dat dit jaar nóg beter doen er niet inzat. De Duitse modewebshop wist wel meer klanten te bekoren, maar die vulden hun mandjes minder dan voordien. Indicatoren als omzet en winst bleven daardoor vlak of kregen zelfs een flinke tik.
Meer (maar kleinere) winkelmandjes
Eerst het goede nieuws voor Zalando: ze blijven hun klantenbasis uitbouwen. Dat geldt vooral voor het getrouwheidsprogramma Zalando Plus (dat er op één jaar tijd 164% meer leden bij kreeg) als voor het totale aantal actieve klanten (+11% naar 49 miljoen). Al die klanten bestelden bovendien nog iets vaker dan vorig jaar: gemiddeld 5,2 keer, tegenover 5,0 een jaar eerder.
Wel stopte elke Zalando-klant gemiddeld twee euro minder in zijn winkelmandje, wat erin resulteerde dat het bruto handelsvolume precies gelijk bleef op 3,78 miljard euro. Een succes, vindt Zalando zelf, aangezien de vergelijkingsbasis bijzonder hoog lag: in het tweede kwartaal van 2021 tekende Zalando een groei van 40% op. De eigen inkomsten van Zalando gingen wel met 4% omlaag, om uit te komen op 2,6 miljard euro.
Daarmee is het tweede kwartaal zelfs nog minder goed dan het eerste: toen steeg het brutovolume nog met 1% en daalde de eigen omzet met slechts 1,5%.
Kosten drukken op winst
Minder inkomsten en hogere kosten, dat betekent lagere marges: de economische omstandigheden schaafden meer dan de helft van de winstmarge (van 6,7% naar 3,0%) en dus ging ook de aangepaste ‘EBIT’ met zowat tweederde naar beneden (naar 77,4 miljoen euro). De nettowinst kreeg zelfs een nog grotere klap: die ging van 120 miljoen euro naar amper 14 miljoen.
De Duitsers zien wel licht aan de einde van de tunnel (en hopen zelfs al aan het einde van die tunnel geraakt te zijn). De “succesvolle implementatie om ons aan te passen aan de economische omstandigheden” zou moeten resulteren in een betere rentabiliteit in de tweede jaarhelft, klinkt het in een persbericht.
Vol vertrouwen
Financieel directeur Sandra Dembeck houdt de moed er dan ook in: “Dankzij onze gezonde financiële toestand kunnen we blijven investeren in ons technologieplatform en in onze logistieke infrastructuur, zodat we onze op de langere termijn kunnen blijven groeien.” De terugkeer naar groei moet er dus al in deze jaarhelft komen, dankzij “onze focus op efficiëntie en maatregelen om de marges te verbeteren”.
Voor het volledige boekjaar 2022 handhaaft het bedrijf dan ook zijn verwachte groei van zowel brutohandelsvolume (met 3 tot 7%) als eigen omzet (met 0 tot 3%). En voor de volledigheid: over de geruchtmakende Amerikaanse expansie rept Zalando alvast met geen woord…