Zalando heeft een ijzersterk tweede kwartaal achter de rug en stelt zijn winstverwachting voor 2019 positief bij.
Transitie op volle toeren
In het tweede kwartaal van het jaar realiseerde Zalando een omzet van 1,6 miljard euro, een groei met ruim 20%. Het bruto handelsvolume (dit is de waarde van alle verkochte goederen, inclusief partnerverkopen via de marktplaats) steeg nog sterker en klom naar 2,0 miljard euro. Het bedrijfsresultaat klokte af op 101,7 miljoen euro boven nul. Zalando zag ook het aantal actieve klanten en bestellingen fors toenemen (respectievelijk +15,2% en 24,7% op jaarbasis).
“Onze transitie naar een platform blijft versnellen. De groei van ons partnerprogramma leidt tot een aantrekkelijker en uitgebreider assortiment voor onze klanten. We zullen het bruto handelsvolume ook in de toekomst sneller zien groeien dan de omzet, volledig in lijn met onze langetermijnstrategie”, zegt CFO David Schröder.
Door de sterke prestaties tijdens de eerste jaarhelft stelt het online modebedrijf zijn winstprognose naar boven bij. Voor heel 2019 verwacht de Duitse retailer nu een bedrijfsresultaat in de bovenste helft van het bereik van 175 tot 225 miljoen euro.
Avondleveringen
De Duitse e-commercereus heeft ook verschillende initiatieven genomen om de klantervaring te verbeteren. Deze zomer bouwt het bedrijf een nieuw distributiecentrum in Nederland om de West-Europese markt beter te kunnen bedienen en om voorbereid te zijn op verdere groei. In Zwitserland experimenteert het bedrijf ook momenteel met avondleveringen op de dag van de bestelling zelf.