Zalando verhoogt zijn vooruitzichten voor 2020 na een sterk derde kwartaal. Het onlineplatform verwacht nu minstens een kwart meer te verkopen dit jaar, na zo’n 20% meer omzet in het voorbije kwartaal.
Minder retours, veel meer winst
Het derde kwartaal was uitzonderlijk goed bij Zalando, zowel qua omzetgroei als winstgevendheid. Hoewel de cijfers voor de voorbije drie maanden nog niet helemaal binnen zijn – de modemarktplaats maakt die op 4 november bekend – gaat het Duitse bedrijf al uit van een omzet tussen de 1,83 en 1,87 miljard euro. Dat zou 20 à 23% meer zijn dan een jaar eerder.
De schoenen- en kledingretailer heeft daarvoor naar verwachting voor 2,43 tot 2,48 miljard euro aan spullen verkocht (het bruto goederenvolume), goed voor een stijging van 28 à 31%. Gecorrigeerd komt het EBIT dan uit tussen de 100 en 130 miljoen euro, wat een enorme groei betekent ten opzichte van de 6,3 miljoen euro vorig jaar.
Zalando dankt de groei naar eigen zeggen aan zijn nieuwe platformstrategie, maar natuurlijk ook aan de verhoogde vraag naar e-commerce in coronatijden. Het valt de retailer bovendien op dat mensen minder bestellingen terugzenden, een trend die het platform tot zijn vreugde ziet aanhouden. De hoge retourkosten waren immers jarenlang een belangrijke kopzorg voor het bedrijf.
Voorraad toch niet afgeschreven
Nog een meevaller is dat het zijn afboeking op de voorraad heeft kunnen ongedaan maken. In maart vreesde Zalando, net zoals andere modespelers, door de pandemie met grote onverkochte voorraden te blijven zitten, maar het herstel ging sneller en vlotter dan de ‘pure player’ toen durfde dromen en de afboeking bleek niet nodig.
Bijgevolg verhoogt het bedrijf uit Berlijn nu zijn vooruitzichten voor het hele boekjaar 2020. Zalando gaat nu uit van een bruto volumegroei van 25 à 27%, eerder dan de vork van 20 tot 25% waar het bedrijf oorspronkelijk op rekende. Ook omzetgroei zal met 20-22% hoger uitvallen dan de 15 à 20% die de prognose van 15 juli vooropstelde. Het EBIT zal naar voorspelling zelfs fors hoger uitkomen, door het terugdraaien van die afschrijving: de verwachting stijgt van 250-300 miljoen euro naar 375 tot 425 miljoen euro.
Eerder deze week kondigde Zalando nog de lancering van Brand Homes aan, virtuele shopomgevingen in de app en op de site waar partnermerken aan content marketing kunnen doen.