Zalando geeft merken op zijn platform eigen shopomgevingen waar ze aan de slag kunnen met content marketing en hun aanbod mogen cureren. De zogeheten Brand Homes moeten de bezoektijd en -frequentie de hoogte in jagen.
Meer dagelijkse bezoekers
Onlineplatformen evolueren steeds meer naar virtuele winkels, waar merken hun beste beentje voor kunnen zetten met filmpjes, content en een gecureerd assortiment. In september lanceerde Amazon zo al Luxury Stores voor grote modehuizen, nu volgt Zalando met Brand Homes.
Partners van de moderetailer krijgen een eigen pagina, waar ze onder meer campagnes, content en een selectie van producten op kunnen plaatsen. Omgekeerd kunnen consumenten de merken en hun virtuele ‘huizen’ volgen. Op die manier hoopt Zalando niet alleen een bestemming om te winkelen te worden, maar ook een medium dat consumenten gebruiken voor inspiratie en ontdekking.
Het doel: de betrokkenheid van klanten en de tijd die ze aan Zalando besteden vergroten. Miljoenen klanten bezoeken de e-tailer nu al dagelijks, maar precies dat aantal moet met Brand Homes omhoog. Vandaag brengen klanten gemiddeld 80 minuten per maand door op het platform, waarbij 80% van de bezoeken en 70% van de bestellingen van mobiele apparaten komen. “Het betekent dat we rechtstreeks in de handen en de zakken van onze klanten zitten”, zegt Christoph Lütke Schelhowe, Vice President Demand, Customer Acquisition & Engagement.
Virtueel winkelvastgoed
Merken die met Zalando samenwerken krijgen toegang tot een tool voor contentmanagement waar ze hun content kunnen aanpassen en specifieke collecties kunnen samenstellen door de producten te selecteren die ze willen laten zien. Zo wordt het bijvoorbeeld mogelijk om een bepaalde categorie of thema, van duurzaamheid tot sneakers, in de schijnwerpers te plaatsen.
Eigen aan de tool is dat Zalando ook rechtstreekse toegang geeft tot data: merken kunnen zelf monitoren hoe hun content in verschillende landen en productgroepen presteert. Uiteraard wil het Duitse platform bovendien extra marketingdiensten gaan verkopen en kunnen merken hun Brand Homes koppelen aan marketing via Zalando Marketing Services.
“Met Brand Homes worden merken veel zichtbaarder, omdat we hen virtueel vastgoed bieden. Op die manier worden partners die kwalitatief hoogwaardige content toevoegen beloond met een organisch groeiend aantal volgers, wat vooral voor minder bekende merken een geweldige kans is om nieuwe klanten te bereiken”, meent Christoph Lütke Schelhowe.