Zalando zit weer op het groeispoor: zowel de omzet als winst stegen in het tweede kwartaal. De modespeler wil nu nog meer gebruikmaken van artificiële intelligentie en de Chinese ‘teleshopping 2.0’ naar Europa halen.
Net geen 50 miljoen klanten
De kwartaalomzet van Zalando steeg met 3,6% naar 2,8 miljard euro. De modemarktplaats verkocht voor 3,8 miljard euro aan producten (in brutowaarde), een stijging van 2,8%, en bediende net geen vijftig miljoen klanten. De brutowinstmarge verbeterde met 0,8 procentpunten tot 6,5% van de omzet, dankzij efficiënter inventarisbeheer en een lagere logistieke kosten. De aangepaste bedrijfswinst steeg van 144,8 naar 171,6 miljoen euro.
De inzet van Zalando in de categorieën sport, designer en beauty levert op, terwijl de omzet in B2B-fulfilment met meer dan 10% steeg. Natuurlijk kunnen ook investeringen in AI niet ontbreken: na de Zalando Assistant, een chatbot die klanten helpt, gaat Zalando nu een verdere samenwerking met OpenAI aan om “meer innovatieve Generative AI-oplossingen op maat voor de mode-industrie” te ontwikkelen. Voorbeelden zijn alvast content en achtergrondafbeeldingen voor producten.
Zalando wil ook ‘social commerce’ naar Europa brengen. Het bedrijf opent een nieuwe hub in Shenzhen om de Chinese expertise in aankopen via sociale media te vertalen naar “gepersonaliseerde inspiratie en entertainment” voor de Europese markt. In Azië is shoppen via livestreams, vergelijkbaar met de teleshopping van weleer in een modern jasje, erg populair, maar in Europa slaat het nog niet echt aan.