Zalando verliest omzet en klanten, dus zoekt de e-commercereus een nieuwe strategie. De modewebshop wil nu ook ‘lifestyle’-producten aanbieden, zoals kinderspullen en sportartikelen.
Omzet gezakt in 2023
Zalando kampt met een dalend aantal klanten (net geen 50 miljoen, tegenover 51 miljoen in 2022) en minder bestellingen. Alleen het bedrijfsresultaat (EBIT) klom van 185 miljoen euro naar 350 miljoen euro, goed voor een licht hogere winstmarge van 3,5%. De helft van de winst komt van de kledingverkoop.
De bruto-omzet (de waarde van alle verkopen) daalde met 1,1% tot 14,6 miljard euro, terwijl de eigenlijke omzet (de commissies en eigen verkopen van Zalando) met 1,9% zakte tot 10,1 miljard euro. Kledingverkoop was goed voor ruim 8,5 miljard euro van die omzet, de rest komt uit andere activiteiten zoals fulfilment voor andere partijen en reclame.
Geld op meerdere fronten
Die cijfers dwingen Zalando elders groei te zoeken. “Het gemiddelde Europese huishouden besteedt meer dan de helft van zijn besteedbaar inkomen aan lifestyleproducten. Dat betekent dat Zalando met hen kan meegroeien, terwijl ze op verschillende gebieden geld uitgeven”, klinkt het. Het bedrijf wordt zo meer dan een modemarktplaats, met aparte proposities voor categorieën zoals Sport en Kinderen & Familie.
Ook op externe fulfilment voor merken wil Zalando volop inzetten. Vorig jaar werd ZEO Business gelanceerd, waarmee partnermerken de logistieke infrastructuur, software en services buiten het platform kunnen gebruiken voor hun e-commerce, zelfs om te verkopen bij rivalen zoals About You, Asos of Otto. ZEOS is nu al winstgevend met een omzet van 0,9 miljard euro en op middellange termijn ziet Zalando die B2B-activiteiten uitgroeien tot een heuse miljardenbusiness.
Een nieuwe strategie betekent nieuwe langetermijnprognoses: tegen 2028 rekent Zalando nu op een bruto- en netto-omzet die jaarlijks 5 tot 10% groeit op een EBIT-marge van 6 à 8%. Met zowel B2C als B2B wil Zalando op de lange termijn het equivalent van 15% van de Europese modemarkt dekken, die 450 miljard euro waard is.