Zalando kon niet aan de verwachtingen tippen in het voorbije kwartaal: ondanks een recordaantal bestellingen en stijgende winst vielen zowel de brutowinst als de omzet lager uit dan door analisten voorspeld.
Winst blijft stijgen, ondanks logistiekinvesteringen
De omzet van Zalando steeg in het tweede kwartaal met 20,9% naar 1,33 miljard euro, te danken aan een recordaantal actieve klanten (24,6 miljoen) die goed waren voor het hoogste aantal bestellingen (29 miljoen) tot nu toe in één kwartaal. De e-commercereus blijft bovendien een stijgende winst optekenen: het aangepaste EBIT kwam uit op 94 miljoen euro (+15%) op een gemiddelde marge van 7,1%.
Over de hele eerste jaarhelft ging de omzet met 21,4% omhoog tot 2,53 miljard euro. Het EBIT van 94,4 miljoen euro was volledig aan het tweede kwartaal te danken, terwijl de marge over de eerste zes maanden een stuk lager lag op 3,7%. Dat komt vooral door forse investeringen in de logistiek: Zalando gaf er al 108,8 miljoen euro aan uit en verwacht in totaal zo’n 350 miljoen te investeren over heel 2018.
Partners goed voor 10% van volume
Toch mist Zalando nipt de analistenprognoses met die resultaten: voor de kwartaalomzet lag de consensus op 1,37 miljard euro, terwijl het EBIT volgens analisten 95 miljoen euro zou bereiken, aldus Reuters. Zalando stelt de eigen prognose voor het boekjaar 2018 dan ook naar licht naar beneden toe bij: de jaaromzetstijging zal aan de onderkant van 20 tot 25% uitkomen, terwijl ook het aangepaste EBIT aan de lage kant van 220 à 270 miljoen euro zal liggen.
De motor draait niettemin bijzonder goed, volgens medetopman Rubin Ritter, die de sterke klantenprestaties beklemtoont: “We zijn verheugd te zien dat onze klantgecentreerde focus oplevert, ondanks een blijvend uitdagende modemarkt.” Vooral het partnerprogramma van Zalando presteert zeer goed, aldus Ritter: zo’n 10% van het verkochte volume in het tweede kwartaal ging via partners.
Zalando ging voor het eerst van start in Ierland en Tsjechië, waarmee de modereus nu zeventien Europese landen bereikt. In Duitsland lanceerde de e-tailer nog een Engelstalige website en app, terwijl Zwitsers nu ook in het Italiaans kunnen bestellen.