Zalando rekent voortaan in Ierland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk verzendkosten aan. Het einde van het gratis-tijdperk lijkt daarmee ingeluid, ook al zouden er in de Benelux nog geen plannen in die richting zijn.
Tot 3,5 euro verzendkosten
Na een eerste experiment in Italië voert Zalando – volgens De Tijd in alle stilte – verzendkosten in voor ‘kleine’ bestellingen in drie extra landen: Ierland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Wie in Spanje, Ierland en Italië pakketjes onder de 25 euro bestelt, moet vanaf nu tussen de 2,9 en 3,5 euro verzendkosten betalen voor thuislevering. Britten betalen 3 pond bij voor bestellingen met een waarde onder de 20 pond.
Voor Zalando is het een radicale koerswijziging, want de onlineschoenenretailer was net een van de eerste spelers die consumenten tot e-commerce probeerde te overhalen met als argument gratis verzendingen en gratis retours. Van beide services komt de Duitse moderetailer nu steeds meer terug, wellicht omdat de verliescijfers te hoog opliepen.
In het voorbije kwartaal, na de invoering van een strenger retourbeleid en verzendkosten in Italië, boekte Zalando alvast weer winst. Toch zouden er (nog) geen plannen zijn om ook in andere landen verzendkosten in te voeren voor kleine pakjes, aldus een woordvoerder tegenover De Tijd… al zei het bedrijf dat ook na het eerste experiment in Italië.
Het einde van gratis?
Retailexperten hameren er al langer op dat gratis verzendingen niet houdbaar zijn en dat zoiets ook helemaal niet bestaat – het gaat altijd ten koste van iets. Steeds meer retailers worden dan ook strenger of geven gratis verzending bij lage bedragen algeheel op. Zo liet de Britse webshop Asos pas nog weten strenger te worden bij het aanvaarden van retours. H&M legde vorige week nog een minimum van 25 euro op voor gratis levering. Alleen Huub Vermeulen, CEO van Bol.com, ziet “gratis levering nog niet zo snel eindigen”.
Voor veel concurrerende handelaars is het kwaad niettemin al geschied: dankzij de forse investeringen in gratis thuislevering en retours hebben webspelers als Zalando, Bol.com en Amazon consumenten vertrouwen in e-commerce geschonken en hebben ze hun marktaandeel kunnen uitbouwen. Bijgevolg is er zware extra concurrentie voor fysieke spelers ontstaan, met heel wat faillissementen als resultaat.