Zalando neemt een Zwitserse ontwikkelaar van mobiele bodyscantechnologie over. De startup, Fision uit Zürich, moet zowel klanten als merken toelaten om kledingmaten preciezer te bepalen en het aantal retours te verminderen.
Virtuele kleedkamer
Retailreus Zalando wil de “belangrijkste uitdaging van de mode-industrie” oplossen met de overname van de Zwitserse startup Fision: het vinden van de juiste maten en pasvormen. Fision is namelijk de maker van een 3D bodyscan-app en virtuele kleedkamer, waarmee consumenten kunnen zien hoe een kledingstuk op hun lichaam zou passen.
Met dank aan computervisie, artificiële intelligentie en data-analyse genereert het Zwitserse bedrijf virtuele 3D-lichaamscans en -kledingmodellen. Het wordt nu de bedoeling om die technologie ook op het Zalando-platform te integreren: klanten kunnen straks met de software hun lichaamsmaten scannen en zo preciezer advies krijgen over welke kledingmaten en pasvormen hen zullen passen.
Technologiehub in Zürich
Merken kunnen zo op hun beurt, volgens Zalando voor het eerst, inzicht krijgen in hoe goed hun assortiment tegemoet komt aan de maat- en pasvormbehoeften van een doelgroep, waardoor ze op lange termijn beter passende kledingstukken kunnen produceren. Vandaag maakt Zalando al gebruik van de aankoop- en retourneergeschiedenis van klanten om hen maatadvies te geven – of toch voor 50% van alle bestellingen.
De overname is ook het startschot voor een heus technologiehub in Zürich: de stad is volgens Zalando een van de grootste technologische hotspots van Europa en het Berlijnse bedrijf wil er nog meer talent aantrekken. Op termijn rekent de onlineretailer op meer dan 150 medewerkers ter plaatse. “We zijn voortdurend op zoek naar nieuwe teams en technologieën”, zegt Jim Freeman, Zalando’s Chief Technology Officer: “We zullen blijven investeren in het versterken van Zalando’s technologische mogelijkheden.”