In 2023 wil Zalando naar de Amerikaanse markt. Een honderdkoppig team bereidt in alle stilte de lancering voor. De nieuwe topman, Jim Freeman, zou miljarden over hebben om het platform naar ‘zijn’ Verenigde Staten te brengen.
Naar het rijke noordoosten
Zalando is bezig met een ‘top secret’-project: Project Kangoeroe. Zelfs de naam is een sluw afleidingsmanoeuvre – of een geografische flater – want het Duitse modeplatform zou niet naar Australië trekken, maar naar de Verenigde Staten. Een team van meer dan honderd mensen zou in alle geheim werken aan een plan om in 2023 in de VS van start te gaan.
Jim Freeman, een Amerikaan die eerder bij Amazon werkte, staat volgens Business Insider aan het hoofd van het project, waar een miljardenbedrag tegenover staat. Freeman is Chief Business and Product Officer bij Zalando en zou sinds het vertrek van Rubin Ritter meer op de voorgrond treden. Ook Megan Maley, topvrouw voor het VK, Ierland en de Benelux, is een Amerikaanse.
Omdat het noordoosten van de VS de meest kapitaalkrachtige regio is, wil de modemarktplaats daar starten. Zalando mikt er naar verluidt niet zozeer op de steden alleen – zoals Boston en New York – maar op het hele gebied, dat staten van Maine tot Pennsylvania omvat.
Even in de koelkast?
Naamsbekendheid wil het Berlijnse bedrijf er opbouwen met behulp van influencers, zelfs via dure beroemdheden. Zalando redeneert dat influencers sneller voor meer vertrouwen en zichtbaarheid zullen zorgen dan klassieke marketing. Er zouden alleen nog vragen zijn over wie het platform in de VS precies hoopt te bereiken en hoe de Duitsers zich er denken te onderscheiden.
Waar Zalando in Europa het grote voordeel had de eerste te zijn als onlinemoderetailer, is dat in de VS lang niet meer het geval. Niet het minst Amazon doet verwoede pogingen de onlinemodemarkt te claimen, in toenemende mate zelfs in het luxesegment. Projectmedewerkers, die het nieuws aan Business Insider lekten ondanks een strikte geheimhoudingsclausule, vrezen dat Zalando momenteel niet onderscheidend genoeg denkt.
Momenteel stelt het probleem zich echter niet, want het bedrijf reageert dat het project “on hold” staat. Zonder de concrete plannen te bevestigen of ontkennen, geeft het fashionplatform doet dat het weliswaar mogelijkheden ziet om buiten het Europese continent te groeien, maar dat het “in het huidige economische klimaat” bij de bestaande markten blijft. De omzet daalde in het eerste kwartaal met 1,5% en het tweede kwartaal wordt nog zwakker, voorspelt de e-commercespeler. Toch zou 2023 als streefdatum voorlopig behouden blijven.