Zalando wil ook fysieke handelaars in België gaan digitaliseren, na een uitzonderlijk derde kwartaal: de online kledingverkoper verkocht 29,9% meer. LolaLiza treedt toe als nieuwe partner op het onlineplatform.
Voorbereid voor tweede golf
Het derde kwartaal was opnieuw uitzonderlijk voor Zalando: het bruto handelsvolume (de totaalwaarde van alle verkochte) goederen steeg met 29,9% naar 2,5 miljard euro. De omzet klom met 21,6% tot 1,8 miljard euro. Door de coronapandemie shoppen consumenten nog steeds meer online, terwijl ook de outlet ‘Zalando Lounge’ voor flinke groei zorgde.
In dezelfde periode behaalde Zalando een gecorrigeerde EBIT van 118,2 miljoen euro, goed voor een marge van 6,4 procent, dankzij een beduidend lagere ‘cost of sales’ en verbeterde operationele efficiëntie. Ook moest Zalando zijn verwachtingen voor de voorraad weer bijstellen: er bleven voor 35 miljoen euro minder zomerkleren over dan eerst gedacht.
De Duitse modereus zegt beter voorbereid te zijn voor de huidige tweede golf dan bij de uitbraak van het coronavirus. Zo trekt het platform ook specifiek in België nieuwe partners aan: LolaLiza verkoopt vanaf nu kleding via het platform, waardoor het merk ineens zeven nieuwe markten aanboort. Bovendien lanceert Zalando in 2021 haar Connected Retail-programma op de Belgische markt, waardoor ook fysieke winkels hun producten online kunnen verkopen.