Comeos ziet soldenomzet 5% stijgen
Handelsfederatie Comeos maakte twee dagen voor het officiële einde van de koopjesperiode de balans op nu en was tevreden over de bijna voorbije periode: de COMEOS-leden boekten een gemiddelde omzetverhoging van vijf procent vergeleken met vorig jaar.
Consumenten bleken de aanvoer van nieuwe winterkleding tijdens deze periode bijzonder te appreciëren en lieten zich graag inspireren én verleiden door de nieuwe zomercollectie die bij vele winkeliers al vanaf december in de rekken ligt. De handelaars rekenen nu op een stevige winterprik om de laatste winterkleding de deur uit te krijgen.
Unizo ziet soldenomzet 4% dalen
UNIZO en diens mode-afdeling Mode Unie zien het anders, en voeren aan dat een recordaantal van vier op tien winkeliers minder verkocht dan tijdens de vorige winter-solden. Iets meer dan één op vier boekte een gelijkaardige omzet en evenveel handelaars deden het beter dan in 2012. Alles bij elkaar betekent dit een gemiddelde omzetdaling van 3,9 procent.
Volgens de unie van zelfstandige ondernemers gingen de solden al van bij de aanvang de mist in door de veel te zachte temperaturen voor de tijd van het jaar. Het was dan ook niet toevallig de lingeriesector die de beste resultaten optekende, met vier winkels op tien die een betere omzet haalden. Toch blijft ook de crisis de sector nog parten spelen, waardoor gemiddeld 23 procent van de wintercollectie niet over de toonbank ging.
Unizo spreekt zelfs al van een zevende daling op rij van de winterverkopen, met als dieptepunt de -6,4% in 2011 en als ‘beste’ prestatie de daling van 1,1% in 2009 en 2010. 2013 zit daar met -3,3% mooi tussenin. Als het enkel over winterkoopjes gaat, was vooral 2007 erg slecht (-5,4%), maar die werd een jaar later gecompenseerd door een omzetstijging van negen procent. Ook in 2010 steeg de soldenomzet, maar de drie laatste soldenperiodes gingen opnieuw in het rood.
Mode Unie vraagt overheid om meer bescherming
Voor Mode Unie is er meer aan de hand dan alleen de economische crisis en de zachte temperaturen: de veelvuldige, al dan niet échte, kortingen waar consumenten ook buiten de koopjesperiode van kunnen genieten, liggen mee aan de basis van heel wat problemen binnen de sector. Ook de toenemende online verkopen zorgen ervoor dat vooral de kleine winkels het erg moeilijk hebben.
De modetak van Unizo ziet in de al dan betrouwbare kortingen vooral een taak weggelegd voor de overheid om strenge controles uit te voeren in het kader van een eerlijke concurrentie. Wel wijst Mode Unie op de vele kansen die zijn sector biedt aan kleine ondernemers: ondanks de schaalvergroting, internationalisering en scherpe prijszetting, is er meer dan ooit vraag naar de persoonlijke benadering van de klant, meent de organisatie.