Yoox Net-a-Porter heeft besloten om op al zijn platformen niet langer producten met bont aan te bieden. Het komt zo ook terecht op de Bontvrijlijst van dierenbeschermingsorganisatie Fur Free Alliance.
Groeiende lijst
Yoox Net-a-Porter is al sinds vorig jaar bezig met het afbouwen van de aankoop van bondproducten voor zijn webshops Net-a-Porter, Yoox en The Outnet. Het heeft daarnaast een aantal systemen in gebruik genomen die er voor moeten zorgen dat er geen bont meer aangekocht wordt.
“We hebben een sterk gevoel van verantwoordelijkheid en erkennen het belang van een positieve bijdrage aan de maatschappij. Met een scala aan initiatieven, partnerschappen en innovaties is het ons doel om als katalysator te fungeren voor veranderingen binnen de industrie”, zegt Matteo James Moroni, hoofd duurzaamheid bij Yoox Net-a-Porter, over de beslissing om niet langer bont te verkopen.
Yoox Net-a-Porter voegt zich bij bedrijven als Hugo Boss, Armani, Zara en de Bijenkorf, die eerder al besloten om niet langer bont aan te bieden. “Het is een goede ontwikkeling dat steeds meer bedrijven in het hoge segment hun verantwoordelijkheid nemen. Bont is allang geen statussymbool meer”, zegt Bont voor Dieren-directeur Nicole van Gemert. Bont voor Dieren is de Nederlandse vertegenwoordiger van de Fur Free Alliance.