Luxemodewebshop Yoox Net-A-Porter verwacht zijn omzet in de periode tot 2020 jaarlijks met 17% à 20% te kunnen verhogen. Het bedrijf vertrouwt daarvoor onder meer op het succes van een eigen label.
Diverse groeimotoren
Yoox Net-A-Porter kwam vorig jaar tot stand toen het Italiaanse Yoox het Franse Net-A-Porter overnam . De combinatie is voor de helft in handen van het luxeconcern Richemont. De combinatie wil de komende jaren sneller groeien dan de online luxemarkt en beduidend sneller dan de luxemarkt in zijn geheel, waarvoor slechts een groei met 2 à 3% voorspeld wordt.
Topman Frederico Marchetti rekent daarvoor op een verdere internationale expansie: zo wil hij uitbreiden in het Verre Oosten. Voorts moet technologie mobiele klanten lokken, waarbij ook actief wordt ingezet op persoonlijke marketing. Ten slotte plant het bedrijf ook een uitbreiding van zijn aanbod met uurwerken, juwelen en komt er een collectie onder eigen label. Dat laatste moet tegen 2020 al goed zijn voor 10% van de omzet.
Winstgevenheid moet hoger
De stijging mag echter niet ten koste gaan van de winstgevendheid, want de winstmarge moet de komende jaren in een vork van 11 tot 13% liggen. Vorig jaar was dit nog maar 8%.
Vanaf 2018 wil het bedrijf overigens ook een positieve cashflow kunnen voorleggen. De Brexit zal hierop volgens Marchetti weinig impact hebben, hoewel het bedrijf er nu een zesde van zijn omzet realiseert. Door zowel kosten als opbrengsten in ponden te hebben, zal de weerslag neutraal zijn, zegt de topman.