Kwartaalverwachtingen geklopt
In een “uitzonderlijk sterk vierde kwartaal” boekte Adidas een winst van 42 miljoen euro, daar waar de analisten maar op 37,1 miljoen hadden gerekend. Ook de omzet steeg sterker dan verwacht: +3,3% tot 3,48 miljard euro (analisten gingen uit van 3,41 miljard).
Exclusief wisselkoerseffecten zou dat zelfs 12% geweest zijn, met +10% voor Adidas, +9% voor Reebok en +3% voor de eigen retailactiviteiten (op vergelijkbare basis). Eerder liet het concer al weten dat het die retailactiviteiten wil versterken, wat ook nodig zal zijn in de strijd met grote rivaal Nike.
Financieel was 2013 niettemin een moeilijk jaar voor de groep: door de waardedaling van de Russische roebel, de Japanse yen, de Braziliaanse real en de Turkse lire had de groep in september al een omzetwaarschuwing de wereld ingestuurd. Als gevolg van de sterke euro daalde de jaaromzet met 2,6% tot 14,5 miljard euro; exclusief wisselkoerseffecten zou de omzet met 3% zijn gestegen.
WK voetbal moet voor winstgroei zorgen
Die aanhoudende wisselkoersperikelen verklaren waarom de prognoses van het Duitse concern voor 2014 al bij al aan de voorzichtige kant zijn. Ondanks het WK Voetbal, waarvoor Adidas niet alleen de officiële bal levert – de Brazuca (foto) – maar ook de truitjes van diverse nationale ploegen.
Zo gaat de groep dit jaar uit van een winst (zonder afschrijvingen) van 830 tot 930 miljoen euro, nauwelijks meer dan de 839 miljoen euro over 2013 en een eind onder de analistenconsensus van 1 miljard euro. Topman Herbert Hainer, wiens contract werd verlengd tot eind 2017, blijft wel optimistisch: “Vanuit een operationeel perspectief bestaat er geen twijfel dat 2014 een succesvol jaar voor ons wordt.”