De wintersolden lopen stilaan ten einde, en volgens Mode Unie is er gemiddeld 5% minder verkocht dan een jaar geleden. Het overaanbod in de retail en het zachtere weer in januari zijn de belangrijkste verklaringen.
Sterke start
Aan het begin van de wintersolden waren de meeste handelaars nog gematigd positief: twee op de drie verwachtten even goed te kunnen doen als een jaar geleden.
Een nieuwe bevraging van Mode Unie en Unizo leert echter dat de winterkoopjes dit jaar gemiddeld 5% minder zullen opleveren. Bijna de helft van de winkeliers zag de omzet dalen tegenover de vorige wintersolden, 37% haalde een vergelijkbare omzet en slechts 15% verkocht meer dan een jaar geleden.
“De mindere verkoop heeft verschillende redenen“, zegt directeur Isolde Delanghe in een persbericht. “Er is enerzijds een overaanbod in de moderetail, zowel online als offline. Anderzijds zien we dat het aankoopgedrag van de consument de laatste jaren veranderde, waardoor er procentueel gezien minder budget wordt gespendeerd aan kleding. Na de vlotte start werd het weer ook warmer, waardoor grotere en duurdere winterstuks zoals jassen en dikke truien minder gekocht werden”, besluit Delanghe.