Tot vijf procent meer
Aan de vooravond van de laatste soldendag meldt Comeos dat de grote mode- en schoenenketens dit jaar tot vijf procent meer verkochten dan vorig jaar. De plotse winterprik heeft er zonder twijfel toe bijgedragen dat de voorraad winterkleding alsnog de deur uit ging.
De zelfstandige modewinkels moesten daarentegen lijdzaam toezien hoe de verkoop een dalende trend volgde, waardoor er bij hen gemiddeld 2,5 procent minder verkocht werd in vergelijking met de vorige wintersolden. Bijna veertig procent van de winkels deed het minder goed, 38 procent kon eenzelfde resultaat neerzetten en amper 28 procent deed het beter dan vorig jaar. De economische crisis en het slechte weer zouden hier de boosdoeners zijn, aldus Mode Unie. Opvallend is wel dat schoenwinkels beter scoorden dan de kledingzaken.
Wel valt het beide partijen op dat tijdens deze soldenperiode al van bij de start met grote kortingen werd uitgepakt (zelfs tot zeventig procent), in tegenstelling tot de oplopende kortingen van de voorbije jaren. In combinatie met de koppelverkoop tijdens de maand december vormde dit volgens Comeos voor velen evenwel de perfecte formule voor een gunstiger resultaat dan vorig jaar.
Meer voorstanders soldenwet
Mode Unie liet ook nog weten dat 89% van de zelfstandige modewinkels achter de soldenwet blijft staan. Dat percentage ligt hoger dan de voorbije jaren, ondanks de bijzonder onduidelijke regelgeving na een door de regering tegengesproken arrest van het Hof van Cassatie en de frappante aanwezigheid van fluistersolden en koppelverkoop.
– Greet De Wilde