Terugval in Azië
Een jaar eerder haalde Prada nog een nettowinst van 132,6 miljoen euro, maar in het derde kwartaal van 2014 kwam die nog maar uit op slechts 74,5 miljoen euro, 44 procent lager. Ook de omzet daalde met 5,6 procent naar 800,7 miljoen euro.
Vooral in oktober lag de verkoop heel laag, vanwege bijzonder slechte resultaten in Hongkong en Macau. In Azië daalde de verkoop dan ook met 9 procent. Ook in Europa was er een terugval van 4 procent, enkel in Noord- en Zuid-Amerika steeg de omzet met 2 procent.
Bij Prada klinkt het dat de markt voor luxegoederen aan het veranderen is en dat het bedrijf probeert om de slabakkende verkoop terug aan te trekken. Dat zorgt er momenteel echter voor dat de winst nog lager uitvalt. Zo wil Prada onder andere een nieuwe collectie handtassen introduceren. Dat segment is normaal een belangrijke bron van inkomsten voor het bedrijf, maar ook daar viel de omzet met 9 procent terug in het derde kwartaal.