Van 1 miljard euro naar 50 miljoen euro winst
In 2013 haalde Kering een omzet van 9,75 miljard euro, een stijging van 0,1 procent ten opzichte van 2012. Op vergelijkbare basis was de stijging met vier procent nog een stukje hoger. Buiten de eurozone steeg de vergelijkbare omzet met 5,8 procent. Dat segment was goed voor 79 procent van de totale omzet van de groep.
De nettowinst van Kering kwam voor 2013 uit op iets meer dan 50 miljoen euro, een enorme daling ten opzichte van 2012. Toen kon de groep nog een winst van meer dan 1 miljard euro voorleggen. Volgens CEO François-Henri Pinault had dat te maken met de transformatie van PPR naar Kering, waarbij Kering de focus voor een groot stuk wilde verleggen naar twee core-merken, Gucci en Puma.
Kernmerken doen het slecht
Bepaalde merken, zoals Yves Saint Laurent, deden het vorig jaar wel goed, maar de slechte resultaten van Puma en Gucci duwden de winst flink de dieperik in. Gucci, dat het belangrijkste luxemerk is voor de groep, zag zijn omzet dalen met 2,1 procent naar 3,56 miljard euro, het slechtste resultaat in jaren. Toch steeg de operationele winst van alle luxemerken van Kering uiteindelijk met 4,4 procent naar 1,7 miljard euro.
Dat werd echter voor een groot stuk tenietgedaan door de slechte resultaten van het sportmerk Puma, waardoor de operationele winst van de sport-en-lifestyle-divisie met 35 procent daalde naar 200 miljoen euro. Een herlancering van Puma onder leiding van de nieuwe CEO Bjorn Gulden, moet er voor zorgen dat de groei in 2014 terug aantrekt. Managing director Jean-François Palus waarschuwde echter al dat het nog een jaar kan duren voor de effecten van die herlancering zichtbaar worden.