Effect van wisselkoersen
De nettowinst van Adidas daalde in het eerste kwartaal van 2014 van 308 naar 204 miljoen euro, nog lager dan de 218 miljoen euro die werd verwacht door pessimistische analisten. Ook de omzet daalde met zes procent naar 3,53 miljard euro.
Een deel van de tegenvallende resultaten was te wijten aan slechte wisselkoersen, met een zeer sterke euro, maar ook aan de teruggevallen verkoop binnen de golfsector. Binnen dat segment was er spraak van een dubbelcijferige terugval.
Positief over rest 2014
“Onze financiële resultaten voor het eerste kwartaal reflecteren de moeilijke start van 2014 die we verwacht hadden“, zegt CEO Herbert Hainer. “Kijken we echter dieper, dan zien we veel positieve onderliggende trends. Daarom kijken we ook vooruit naar een periode van versnelde groei en momentum voor onze groep voor de rest van 2014.”
Zonder wisselkoerseffecten steeg de omzet van Adidas in vrijwel elke regio, behalve in Noord-Amerika. In Europa bleef de omzet vrijwel gelijk: goede resultaten in Duitsland en Polen werden daar tenietgedaan door zwakke resultaten in het Verenigd Koninkrijk en Italië.