Victoria’s Secret verliest binnenkort misschien haar partner: een aandeelhouder vraagt moederbedrijf L Brands immers om het lingeriemerk te scheiden van zustermerk Bath & Body Works. Dat laatste presteert immers veel beter.
Splitsing nodig, ook in management
Investeerder Barington Capital roept L Brands, de holding achter Victoria’s Secret, op om het slecht presterende lingeriemerk te scheiden van het succesvollere zustermerk Bath & Body Works. De aandeelhouder dringt er in een openbare brief op aan om de optie ernstig te onderzoeken of anders op zijn minst met Bath & Body Works naar de beurs te trekken.
Barington Capital heeft ook kritiek op het management: de investeerdersgroep vindt het directieteam met negen mannen van de twaalf te weinig divers en stelt voor om ook de rol van CEO en voorzitter van de raad van bestuur te splitsen. “Het bedrijf heeft beduidend ondermaats gepresteerd, zowel ten opzichte van zijn sectorgenoten als ten aanzien van de markt op zijn geheel”, verwijst de misnoegde aandeelhouder naar de zwakke kwartaalprestaties die het lingeriemerk pas bekendmaakte.
Inspanningen lopende
Het bedrijf heeft inmiddels in een persverklaring gezegd de input te waarderen, maar beklemtoont de manieren waarop de lingeriemaker nu al zijn best doet om het tij te keren. Zo benoemt L Brands onder meer de recent verkoop van dochtermerk La Senza, de benoeming van nieuwe verantwoordelijken voor Pink en Victoria’s Secret en de lancering van nieuwe producten. Het is niet duidelijk of de groep gehoor wil geven aan de oproep tot splitsing.
Het voorstel komt trouwens niet geheel onverwacht, aangezien het opdelen van grote multinationals een trend is in deze woelige retailtijden: na de splitsing van het Duitse Metro stootte Unilever zijn bakvetten en Nestlé verschillende afdelingen af. Vorige week was het nog de beurt aan moderetailer Gap, die dochterlabel Old Navy een eigen spin-off bezorgt.