LVMH pompt 60 miljoen euro in het geheimzinnige ‘Project Loud’, volgens insiders niet toevallig vernoemd naar de nieuwste plaat van Rihanna. Het Franse modehuis zou de popster haar eigen modemerk willen geven.
Managers en topman aangesteld
Alles wijst steeds meer op een verregaande samenwerking tussen superster Rihanna en luxehuis LVMH. De vennootschap Project Loud, die in 2017 in Parijs is opgericht, heeft in december een kapitaalinjectie van liefst 60 miljoen euro gekregen. Tot dan toe moest het project het met een luttele 37.000 euro doen.
Op LinkedIn hebben ook verschillende managers van de LVMH-groep, die voorheen actief waren bij dochtermerken Christian Dior en Marc Jacobs, Project Loud als hun werkgever aangeduid. Er is voor het geheimzinnige bedrijf zelfs een CEO aangesteld: Jean-Baptiste Voisin, die ook al in de bestuursraad van LVMH zetelt, zo schrijft FashionNetwork.
Dat er iets broedt, is dus duidelijk. Volgens insiders is dat ‘iets’ wellicht zangeres Rihanna. Eerder doken al geruchten de kop op dat LVMH een eigen modehuis voor de Amerikaanse ster aan het onderhandelen was en het feit dat ‘Loud’ net ook de naam van haar recentste album is, versterkt die vermoedens alleen maar.
Honderdtal patenten aangevraagd
Rihanna en LVMH hebben in het verleden al samengewerkt, toen de zangeres onder haar eigen label Fenty een lijn make-upproducten uitbracht bij Sephora, de cosmeticaketen van de Franse groep. ‘Fenty Beauty by Rihanna’ was als licentieovereenkomst vorig jaar goed voor een omzet van bijna 500 miljoen euro en werd in 1600 winkels in zeventien landen verkocht. Bernard Arnault noemde de samenwerking een fenomenaal succes.
Dat er aan die samenwerking nu nog een vervolg wordt gebreid, blijkt ook uit de patentaanvragen die de popzangeres heeft ingediend voor meer dan honderd Fenty-producten en -diensten, nota bene bij het Franse merkenrechtinstituut. De patenten moeten het merk beschermen in China, de Europese Unie, Japan, Singapore en Zuid-Korea.