Geruchten over een overname door Alibaba stuwen de beurskoers van Zalando hoger: de Chinezen azen op Europese expansie en zeker ook op een bedrijf als Zalando, klinkt het. Loze gissingen of waarheid?
Beurs leeft op bij overnamegerucht
De aandeelkoers van Zalando zit sinds woensdag flink in de lift: ondanks tegenvallende financiële prestaties en windstilte van de e-commercereus zelf steeg het aandeel al 6% door de beweringen van één man. Marcel Münch, start-upoprichter en Duits Chinakenner, claimt in een interview met Handelsblatt dat Alibaba Zalando wil overnemen.
Alibaba heeft zijn zinnen gezet op Europese expansie – zoals onder meer de luchtbrug naar Luik al bewijst – en Münch gaat er dan ook van uit dat de Chinezen heel binnenkort in Europese bedrijven zullen investeren. Zalando is daarbij een overnamekandidaat, heet het, aangezien het modeplatform al 25 miljoen Europese klanten bereikt en momenteel ook voor een “relatief gunstige” prijs van de beurs te plukken valt.
Het zou ook niet de eerste keer zijn dat Zalando en Alibaba met elkaar te maken krijgen: de Duitse onlineretailer opende eerder een digitale flagshipstore op het Alibaba-platform TMall Global voor zijn huismerk zLabels, maar die bleek geen succes en werd snel weer gesloten. Münch leest er evenwel in dat Zalando ook graag Chinese consumenten wil aanspreken, maar nog niet weet hoe.
Alibaba kijkt likkebaardend naar Zalando
Een mogelijke win-win dus? Zeker, gelooft ook RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck, die recent zelf in China bij onder meer Alibaba op bezoek was. “Ik zeg al lang dat er een grote overname zit aan te komen. We zien dat koopplatformen steeds belangrijker worden: in de Verenigde Staten is Amazon al een grotere zoekmachine dan Google! Consumenten richten zich éérst tot de platformen als ze iets zoeken.”
Zalando voelt van zijn kant druk op het model, met nog steeds dieprode cijfers, en heeft dus grof geld nodig. “Wie Zalando overneemt, zal in ieder geval één van de ‘Big 7’ zijn, de zeven dominante multinationals van het moment. Amazon heeft al een platform, terwijl ook Facebook eigenlijk al een doorgeefluik is.”
“Google lijkt een kanshebber, toch als het zich in Europa niet voorbij wil laten steken zoals door Amazon in de VS, maar zeker ook in China hebben ze geld én goesting. Bovendien kijkt Alibaba likkebaardend naar de enorme hoeveelheid data die Zalando inmiddels heeft verzameld over consumenten in Europa”, zegt Snoeck.
Wil je de Chinese retailgrootheden zoals Alibaba zelf bezoeken? RetailDetail gaat in maart met een dertigtal topmanagers uit de sector op vijfdaagse naar Sjanghai, Hangzhou en Shenzhen. Opgelet: nog maar twee plaatsen beschikbaar.