De Zweedse modeketen H&M lanceert een nieuw onlineplatform met een groter assortiment: op de marktplaats “H&M with friends” vinden shoppers ook merken als Lee, Fila, Superdry en Crocs. Het gaat nog om een test.
Geleidelijk uitrollen
In Zweden en in Duitsland opent H&M een multimerkenplatform waarop klanten niet alleen de vertrouwde merken van de modegroep terugvinden, zoals Weekday, &Other Stories, Monki en Arket, maar ook labels van externe partijen. In totaal gaat het al om dertien damesmodemerken en vijftien mannenmerken, schrijft FashionNetwork. Onder andere Fila, Crocs, Lee, Kangol, Eastpak en Buffalo tekenen present.
“Zowel Zweden als Duitsland hebben een lange traditie van winkelen via catalogi en in Zweden zijn we al in 1998 met onze onlineshop begonnen, terwijl de onlineshop in Duitsland al vijftien jaar bestaat”, verklaart een woordvoerder van H&M. “Daarom beginnen we de test op deze twee markten en zullen we geleidelijk andere online markten toevoegen.” Over de timing van een eventuele verdere uitrol kan de retailer nog niets kwijt. Meer dan één derde van de omzet van H&M komt nu al uit e-commerce.
Consumentenverwachtingen
Heel verwonderlijk is de stap van de retailer niet: marktplaatsen winnen sterk aan belang in de e-commercewereld, omdat ze goed inspelen op de verwachtingen van de consument, met een heel groot aanbod, een goede service met een vlot retourbeleid en zeer scherpe prijzen. Meer en meer retailers openen dan ook hun eigen marktplaats: denk bijvoorbeeld aan Decathlon, Maisons du Monde of INNO.
Merken en retailers moeten aanwezig zijn waar de consument is, en vandaag is die consument op de marktplaatsen, bevestigen marktplaats-experten Maxence Vercruysse en Frank Laenens van Merkado. Op het komende RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress op 24 maart in Antwerpen gaan ze dieper in op het thema. Tickets bestellen kan via deze link.