Steeds meer retailers haken af voor Black Friday, maar kiezen voor een duurzamer alternatief of maken van de gelegenheid gebruik om een evenement met sociale inslag te lanceren.
Inzamelactie
Bij Decathlon dit jaar geen Black Friday, maar ‘Back Friday’. Van 25 tot en met 28 november staan hergebruik en recyclage centraal bij de specialist in de sportartikelen. “Terwijl het huidige consumptiepatroon hoofdzakelijk gericht is op kortetermijngebruik en het kopen van een nieuw product in plaats van het oude te herstellen, willen we het hergebruik van producten stimuleren, zoals we dat doen met ons ‘Second Life’ initiatief”, zegt Arnaud De Coster, hoofd Second Life Retail.
Klanten zullen tijdens de vierdaagse oude sportartikelen kunnen inruilen voor aankoopbons en punten op hun getrouwheidskaart. De producten zelf worden hersteld en nadien tegen voordeelprijzen opnieuw verkocht. Spullen die echt onbruikbaar zijn, gaan naar een recyclagecentrum.
Gratis maaltijden
Ook Kiabi laat Black Friday links liggen, maar de modeketen organiseert wel diverse solidariteitsacties. In België ondersteunt Kiabi Resto du Cœur, een organisatie die via de bedeling van warme maaltijden armoede wil bestrijden. Op vrijdag 26 en zaterdag 27 november zal het modemerk per bestelling 0,5 euro doneren aan de hulporganisatie. Kiabi hoopt zo minstens duizend maaltijden te kunnen schenken aan Belgische gezinnen in nood.
“Met deze steunactie willen we Black Friday een andere invulling geven, een invulling die past bij ons Kiabi Life-programma van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Met Good Friday koppelen we zo twee goede dingen aan elkaar: we bieden budgetvriendelijke kwaliteitsmode aan én we betrekken onze klanten bij een solidariteitsactie”, zegt Doriane Magnus, Leader Marketing bij Kiabi België.
Herstellingen
Het Belgische modelabel Xandres kondigde eerder al aan niet mee te doen aan het koopjesfestival. In de plaats daarvan biedt het merk tijdens Black Friday gratis herstellingen aan.