Tmall Luxury Pavilion, het luxeplatform dat Alibaba in 2017 lanceerde, maakt een stormachtige groei door. Daar is de explosieve groei in één doelgroep zeker niet vreemd aan.
Gen Z
Vorig jaar breidde het ‘luxepaviljoen’ zijn aanbod sterk uit door in zee te gaan met Net-a-Porter en Farfetch. Het heeft het platform beslist geen windeieren gelegd, want tijdens het eerste kwartaal van 2021 groeiden de activiteiten met 159%.
Ontwikkelingsmanager Nicolas Cano wijst op het toenemend belang van de Chinese Generatie Z voor het bedrijf. “80% van onze klanten zijn jonger dan 35”, zegt Cano aan Fashion Network. “Het aantal Gen-Z klanten verdubbelt elk jaar. Wij weten dat zij in 2035 de grootste verbruikers van luxegoederen zullen zijn, met 40% van de wereldmarkt, tegen 4% nu.” China telt nu al een tachtigtal miljoen mensen in die leeftijdscategorie.
Betaalbare luxe
Tmall Luxury Pavilion biedt westerse merken de kans om zich online te presenteren aan miljoenen Chinese shoppers. Merken worden geselecteerd op basis van hun aanwezigheid op de vier grote modeweken of op basis van internationale uitstraling en weerklank. Het aanbod werd geleidelijk uitgebreid met schoonheidsproducten, lederwaren, prêt-à-porter en zeer recent luxehorloges.
Daarbij moet het platform rekening houden met een groeiende vraag naar ‘toegankelijke luxe’, gestuwd door een Chinese middenklasse van 400 miljoen mensen. “Dit zijn prijsgevoelige consumenten, die toch meer merken willen consumeren,” zegt Cano. “We zien dat merken die aanslaan, waarden uitdragen die lokaal weerklank vinden.” Dit is het bijvoorbeeld geval voor Maison Kitsuné en Isabel Marant.
Chinese merken?
Vorig jaar werd het aanbod aan de luxekant versterkt met de komst van onder meer Prada en Balenciaga. Het topsegment wordt binnenkort uitgebreid met de komst van Cartier, Van Cleef & Arpels, Chopard en Boucheron. “We zien dat alle subsegmenten zich snel ontwikkelen, ook lifestyle met merken als Tesla, Rimowa en Devialet.”
Rest de vraag waar de Chinese merken blijven. “Vandaag de dag hebben we er maar heel weinig in het paviljoen, maar we zien een beweging op gang komen met merken als Icicle die veel bekendheid krijgen. Ik denk dat we er steeds meer van zullen zien op het vasteland van China en daarbuiten.”