Liefhebbers van urban fashion hebben er een adresje bij: vandaag opent Weekday, een merk van de groep H&M, zijn eerste Belgische winkel in een opvallend pand in de Antwerpse Kammenstraat.
Drastisch verbouwd
Er lijkt geen einde te komen aan de expansiedrift van de Zweedse groep: na H&M, & Other Stories en Cos brengt de groep nu ook Weekday naar België. De eerste vestiging opende in de Antwerpse Kammenstraat, op de locatie waar voordien cultwinkel Fish & Chips gevestigd was. “We weten dat Antwerpen een echte modestad is”, vertelt algemeen directeur David Thorewik aan RetailDetail. “Toen deze locatie zich aandiende, was het een makkelijke beslissing.”
Het pand werd drastisch verbouwd: de winkel baadt nu in daglicht en kreeg een opvallende glazen façade. “We gaan voor een ‘urban’ look & feel, met ruwe materialen in hun puurste vorm. Zoals je ziet gebruiken we weinig verf… We houden het liever authentiek en kijken bij de inrichting altijd naar de karakteristieken van de ruimte waarin we werken. Geen twee Weekday winkels zijn dan ook identiek. Dit is een prachtige ruimte en we denken dat we op deze ligging ons publiek kunnen bereiken.”
Multimerkenconcept
Dat publiek, dat zijn modegevoelige jongvolwassenen, zowel mannen als vrouwen, die ervan houden om hun eigen persoonlijke stijl te creëren. De esthetiek van Weekday is Scandinavisch geïnspireerd. Daarnaast speelt de denimcollectie een hoofdrol. Het prijsniveau is toegankelijk, al wil Weekday niet de allergoedkoopste zijn: naast laaggeprijsde basisstukken vind je hier ook wat duurdere items. “Prijzen kunnen variëren van 10 euro voor een T-shirt tot 250 euro voor een jas. En we verkopen ook externe merken, die meestal iets hoger geprijsd zijn.”
Weekday is inderdaad een buitenbeentje in de H&M-stal: de keten begon namelijk als een multimerkenconcept en verkoopt tot op vandaag naast het huismerk ook merken van derden, zoals Timberland, Dr. Martens, Vans of Birckenstock. Ook de collectie van Cheap Monday vind je hier: dat merk werd aanvankelijk voor Weekday ontwikkeld, maar is mettertijd ook een apart bestaan gaan leiden in multimerkenzaken en in eigen winkels.
Expansieplannen
Ook leuk: elke vrijdag kun je bij Weekday een exclusief T-shirt kopen dat in de winkel zelf werd bedrukt, met een slogan en/of tekening die verwijst naar de actualiteit. “Dat project zegt veel over Weekday. We willen relevant zijn voor onze klanten en echt in het heden staan.” Deze week luidt het opschrift ‘Beyoncé for President’…
Of Weekday grote expansieplannen heeft in ons land? Thorewik laat zich niet vastpinnen op cijfers of prognoses: “We willen groeien, zowel in bestaande markten als in nieuwe markten. Ik hoop dus zeker dat we meer Belgische winkels kunnen openen, maar we gaan eerst kijken hoe de reacties zijn op deze eerste vestiging. België is het zevende land waar we fysieke winkels openen, na Zweden, Noorwegen, Denemarken, Duitsland, Nederland en Oostenrijk. In 2017 gaan we ook in het VK van start. Online zijn we al actief in 18 landen. We verkochten dus ook al in België voor we deze winkel openden.”