Modeketen Esprit heeft er een zwakke eerste helft van het boekjaar 2017/2018 opzitten. Dat is vooral te wijten aan minder bezoekers en dus een lager dan verwachte omzet bij de fysieke winkels in het tweede kwartaal.
Groot verlies
De omzet voor Esprit kwam in de eerste zes maanden van het boekjaar uit op 8,039 miljard Hongkongse dollar (840 miljoen euro): dat is voor wisselkoerseffecten een daling van 9,6% ten opzichte van een jaar eerder. Na wisselkoersen daalde de omzet nog met 3,4%. Een daling was verwacht, omdat Esprit nog steeds bezig is met een herstructurering die gepaard gaat met een verlaging van de winkeloppervlakte, maar de terugval was groter dan voorzien. De voorbije zes maanden verdween er zo 7,4% winkeloppervlakte.
Door een eenmalige uitgave van 822 miljoen dollar (90 miljoen euro) steeg het verlies ook naar 954 miljoen dollar (100 miljoen euro), Een jaar eerder was er nog sprake van een winst van 61 miljoen dollar (6,5 miljoen euro). “Het is belangrijk om aan te geven dat het grootste deel van het verlies te wijten is aan het terugschroeven van onze activiteiten in China en de kosten die daarmee gepaard gingen”, zegt CFO Thomas Tang daarover in een persbericht.
Esprit blijft de komende maanden inzetten op de nieuwe strategie die het onlangs aankondigde, waarbij een deel van de winkeloppervlakte verdwijnt en het merk Esprit opnieuw in de markt wordt gezet.