WE Fashion vreest ook in 2021 nog onder 2019 te presteren: de coronacrisis zorgt straks voor een uitverkoopoorlog én een “shake-out” onder de modeketens, meent CEO Joris Aperghis.
“Belangrijk deel overleeft het niet”
Ook voor de Nederlandse modegroep WE Fashion is het “een heel uitdagende tijd”: hoewel alle 200 winkels (in vijf landen) ondertussen weer open zijn, haalt de kledingketen op sommige locaties amper 10% van de omzet van vorig jaar. Zelfs in grote steden verwacht de retailer niet meer 30% van de omzet te draaien, laat Aperghis zich ontvallen aan het AD.
De CEO volgt Rabobank in de inschatting dat modebedrijven gemiddeld 40% minder omzet zullen halen in het tweede kwartaal en 20% minder in het derde kwartaal, hoewel de sector door de beperkte marges al bij een terugval van 10% verlieslatend kan zijn.
Asperghis ziet dan ook een uitverkoopoorlog ontstaan, die weleens het hele jaar kan duren. Afprijzingen zijn weliswaar noodzakelijk (“Onze voorraad is maar beperkt houdbaar, je kunt er niet van uitgaan dat je zonder dat prijsinstrument die voorraad kunt verkopen”), maar zorgen wellicht mede voor een shake-out in de modebranche: “Een belangrijk deel van de winkels in de winkelstraten gaat dit niet overleven.”
Meeste klanten kopen niet online
E-commerce kan lang niet voldoende compenseren, laat de topman zich in de kaarten kijken: WE Fashion realiseert 30% van zijn omzet op de Nederlandse thuismarkt online, maar het grootste deel van de klanten is “nog steeds winkelklant, die koopt gewoon niet online”.
De keten geeft toe dat ze bestellingen bij producenten in lageloonlanden heeft geannuleerd, een praktijk waarvoor eerder al onder meer Primark en C&A in opspraak kwamen. Zo komen de textielarbeiders mogelijk in de armoede terecht, maar WE Fashion zegt niet anders te kunnen en legt de verantwoordelijkheid bij de consument. “Als de consument besluit om het huis en de tuin op te knappen en geen kleding te kopen, dan gaan er banen verloren in het verre oosten”, aldus Aperghis.
Ondanks een toegenomen interesse in duurzaamheid, laat de massa zich uiteindelijk toch nog leiden door de laagste prijs, klinkt het: “Ik denk dat we in 2021 nog onder 2019 zullen presenteren.” In functie daarvan probeert de retailer een omzetgebonden huurprijs af te spreken met de winkelpandeigenaars, maar die gesprekken zijn bij WE Fashion momenteel “het meest explosieve dossier”. De topman verwacht dat er uiteindelijk in Nederland geen andere oplossing zal zijn dan een overheidsingrijpen.