De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft een overnamedeal bereikt met kledingketen Bonobos. Het telt een bedrag van 310 miljoen dollar (280 miljoen euro) neer voor meer dan dertig winkels en de webshop.
Online identiteit
Bonobos werd tien jaar geleden opgericht in New York als een webwinkel die broeken verkocht. Sindsdien is het assortiment uitgebreid naar een volledige mannencollectie en zijn er een reeks eigen winkels geopend. Daarnaast zijn er ook shop-in-shops geopend bij warenhuisketen Nordstrom, dat in de beginperiode van Bonobos had geïnvesteerd in het bedrijf.
Ondanks het feit dat Bonobos van een webshop is uitgegroeid tot een traditionele retailer, heeft het nog altijd sterke voeling met zijn online oorsprong. Online consumenten genieten nog steeds van een flink aantal voordelen en bezoekers van de fysieke winkels krijgen hun kleding niet onmiddellijk mee naar huis, maar krijgen hun bestellingen aan huis geleverd.
Het is meer dan waarschijnlijk dat online aspect dat Walmart heeft aangetrokken in Bonobos, want de warenhuisreus heeft de voorbije jaren steeds meer aandacht gekregen voor e-commerce, in een poging om Amazon het vuur aan de schenen te leggen. Zo nam het in maart ook nog modewebshop Modcloth over voor tachtig miljoen dollar (75 miljoen euro).
Belangrijke taak voor CEO Bonobos
Amazon is immers uitgegroeid tot de grootste concurrent van Walmart en maakt net de tegenovergestelde beweging en begint zich meer en meer te richten op fysieke winkels. Daarvan is de overname van supermarktketen Whole Foods vorige week ongetwijfeld het beste voorbeeld van.
Andy Dunn, oprichter en CEO van Bonobos, krijgt binnen Walmart de verantwoordelijkheid over alle online modemerken. Voorlopig is het niet de bedoeling dat de producten van Bonobos verkocht worden bij de meer dan 5.000 vestigingen van Walmart.