In Madrid heeft de Chinese retailketen Miniso de eerste Europese vestiging van het concept ‘Miniso Land’ geopend. Meer dan 70% van het aanbod bestaat er uit spulletjes van Harry Potter, Hello Kitty en Disney.
IP-producten staan centraal
Miniso opende vandaag zijn grootste Spaanse winkel (liefst 1.100 m²) op de Gran Vía in Madrid, en doet dat meteen met een primeur: de Spaanse hoofdstad krijgt het eerste Europese ‘Miniso Land’. Het nieuwe winkelconcept wil shopplezier met de beleving van een pretpark combineren, klinkt het.
Harry Potter, Sanrio en Disney maken twee derde van de 6.000 producten in het gamma uit. Buiten al begint de beleving met een glazen gevel van twintig meter lang, geïnspireerd door de Hello Kitty-familie. Binnen biedt de winkel interactieve zones, zoals een “blind box”-gedeelte, een grote grijpmachinezone en fotospots.
Retail moet “memorabel” zijn
Penpen, de mascotte van Miniso, heeft voorafgaand aan de opening al een promotietour door Madrid gehouden, langs bekende locaties zoals Puerta del Sol en Plaza del Callao. Ook in de winkel was er op de openingsdag vanalles te beleven. Vicepresident Vincent Huang benadrukt dat de nieuwe winkel zo de visie van het bedrijf weerspiegelt: retailervaringen opwaarderen tot “memorabele evenementen”.
Het ‘Miniso Land’-concept werd eerder in Shanghai gelanceerd en brak daar naar verluidt verkooprecords. De Chinese retailer heeft inmiddels ongeveer 7.200 winkels wereldwijd, waarvan 260 in Europa. In Spanje is het merk al aanwezig in Barcelona, Málaga en Madrid, maar verdere uitbreidingen staan op de planning. Miniso koestert ook wereldwijd expansieambities.