“Aziatische webshops zijn schadelijk voor de maatschappij”, schrijft handelsfederatie Comeos in een open brief aan de beleidsmakers. Een indrukwekkende lijst van 70 retailers uit binnen- en buitenland onderschrijft de boodschap.
20% online kleding uit China
Zeventig bedrijven hebben een open brief geschreven om de noodzaak van een gelijk speelveld hoog op de politieke agenda te plaatsen. Comeos, en de retailketens die de organisatie vertegenwoordigt, noemen Aziatische webshops een gevaar voor onze economie en de volksgezondheid.
“Van alle online bestelde kleding in België komt nu al 20% uit China, terwijl slechts 11% van Belgische handelaars komt. België is trouwens na Nederland het tweede grootste importland van Europa voor e-commercepakketjes”, stellen de retailers. De lijst ondertekenaars gaat van A.S.Adventure en Amazon tot ZEB, inclusief buitenlandse namen zoals Nespresso en Pearle. “Een op drie producten van sommige platformen voldoet niet aan de Europese CE-normen, wat een bedreiging vormt voor de gezondheid.”
Douanecontroles moeten beter
Nu de federale regering wordt gevormd, dringen de retailers aan op concrete maatregelen. Elke dag komen 2,5 miljoen pakjes van buiten Europa naar België, waarvan er heel wat uit China komen. Omdat die pakjes soms zijn vrijgesteld van invoerrechten, wordt slechts 0,005% gecontroleerd, terwijl andere retailers wekelijks tot dagelijks gecontroleerd worden. Comeos vraagt dus om de douanecontroles te verbeteren en vereenvoudigen: “meer controles zullen niet alleen leiden tot hogere btw-inkomsten, maar ook tot het behoud van banen in de lokale handel”.
De retailers willen ook invoerrechten zien op pakketten onder 150 euro. Om dat voor de douane behapbaar te maken, stelt Comeos voor om te focussen op “de echte probleemgevallen”; wie bij vorige controles in orde was, kunnen ze misschien even met rust laten, hopen de handelaars? Samenwerking en goede gegevensuitwisseling tussen lidstaten is dan wel essentieel, net zoals Europese regelgeving zoals het Digital Product Passport (DPP) en de wetten rond digitale verkoop (DSA en DMA).