Terwijl heel wat warenhuizen moeilijke tijden beleven, groeit de Bijenkorf voor het zesde opeenvolgende jaar. “Het gaat erom wát je toevoegt”, klinkt het.
Omzet én winst groeien
Vorig jaar steeg de omzet van de Bijenkorf met 7,1% dankzij een sterke toename van de online verkoop (+33%). De winkelverkopen hadden te lijden onder verbouwingen, waardoor de groei beperkt bleef tot 1%: liefst 6% van de winkeloppervlakte kon niet worden benut. De omzetstijging wordt ook weerspiegeld in de winstcijfers, want het operationeel resultaat steeg van 38,7 miljoen euro naar 41,3 miljoen euro.
De Bijenkorf koos in 2013 voor een strategie die zich richt op het hogere segment. Een schot in de roos, zo blijkt, want sindsdien groeien omzet en winst. “We houden onze bezoekersaantallen op peil, terwijl er minder mensen naar de centra gaan,” zegt CEO Giovanni Colauto in De Telegraaf. In het eerste kwartaal zag het warenhuis het aantal klanten nog toenemen, net als de omzet.
Toegevoegde waarde
De prijs is minder belangrijk voor veel klanten, zegt de topman: “Zalando is nauwelijks een concurrent. Wij zitten in het luxe- en middensegment. Zalando zit vooral in de middencategorie, waar veel concurrentie is.”
Wanneer gevraagd wordt naar een verklaring voor het succes van de Bijenkorf, hamert Colauto op de toegevoegde waarde. “In elke business, in elk prijssegment kun je geld verdienen. Als je maar iets toevoegt. Het gaat er om wát je toevoegt.” In het geval van de Bijenkorf bedoelt hij dan aantrekkelijke winkels, exclusieve merken en fraai vormgegeven restaurants om klanten te inspireren: “Design is belangrijk. Want het gaat toch vaak om een eerste indruk.”